Hoe kun je de iPad gebruiken in de les

iPad in de les

Tegenwoordig is iedereen bezig met internet, telefoons met internetverbinding, apps en ga zo maar door.
Scholen waren tot nog toe niet echt happig op het gebruik van internet tijdens de lessen. Bang voor fraude tijdens toetsen of een verminderde aandacht voor de lessen.

Misschien gaat dit met de komst van de iPad 2 toch nog veranderen. Er zijn namelijk een heleboel handige apps die je kunt toepassen in de les of waar de leerlingen nog wat van leren als ze er mee spelen of mee bezig zijn.

Apps om te gebruiken in de les

Hieronder volgt een lijstje met aardige apps die je vast wel kunt gebruiken tijdens je les.

  • Goodreader. Hiermee kun je pdf files lezen en ernaast aantekeningen maken.
  • Evernote. Hiermee kun je aantekeningen maken. Deze aantekeningen geef je tags, of labels waardoor je ze snel kunt terugvinden als je op deze labels zoekt.
  • The Elements. Een geweldige app voor scheikunde, waarbij ze alle elementen uit het periodiek systeem weergeven en producten die ervan gemaakt zijn. Bevat zeer veel informatie!
  • Syncpad. handige app voor biologie of waar je tekeningen moet maken.  Je iPad 2 verandert namelijk in een soort white board.
  • Alchemy. Een spel dat zowel bruikbaar is voor scheikunde, biologie als natuurkunde. Hierbij mix je allerlei elementen en kom je tot nieuwe producten die je dan weer verder kunt mixen. In totaal kun je wel 350 elementen maken.
  • Exoplanet. Deze app bevat allerlei informatie over planeten en manen, handig als achtergrond info bij natuurkunde.
  • Pocket Frog. Een spel waarbij je kikkers moet verzamelen. je moet echter wel allerlei combinaties maken van kleuren en soorten waardoor leerlingen leren nadenken wat er gekruist moet worden.
Er zijn natuurlijk veel meer apps dan deze, maar hier heb ik zelf ervaring mee. De games die ik heb opgenoemd heb ik zelf gespeeld en werken erg goed. Ze laten je nadenken en geven je meer inzicht in wat je aan het doen bent.

iPad in de klas toekomstmuziek

Toch denk ik dat het nog een tijdje duurt voordat alle scholen gebruik gaan maken van de iPad in de les. Rede hiervoor is dat het behoorlijk wat kost om een aantal klassensets te hebben. Daarnaast zijn de methodes van de verschillende vakken waarmee gewerkt wordt nog niet helemaal klaar voor de iPad.
Het biedt uiteraard wel mogelijkheden om eens mee te experimenteren of om zelf al eens mee te spelen, zodat je straks als docent niet achterloopt op de leerlingen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.