Wat te doen als je vocht vasthoudt tijdens de zwangerschap

Een veel voorkomend probleem tijdens de zwangerschap is het vasthouden van vocht. Bijna alle vrouwen gaan zeker tegen het eind van de zwangerschap vocht vast houden. Dit kan oplopen tot twee of drie liter vocht. Buiten dat het vervelend is, kan het verder weinig kwaad, mits de bloeddruk laag is.

Maar wat kun je zelf doen als je vocht vasthoudt en je hier veel last van hebt. Vind hier tips.

Hoe weet je of je vocht vasthoudt

test vocht vasthouden
Zo test je of je vocht vasthoudt

Het is natuurlijk wel belangrijk te weten of je echt vocht vasthoudt of dat de kilo’s die de weegschaal aangeeft geen vet is of de groei van het kindje weergeeft. Als je vocht vasthoudt kun je je vinger in de huid van het gebied waarvan je denkt dat je vocht vasthoudt drukken. Blijft deze vervolgens staan, dan heb je last van oedeem. Veert de huid direct terug dan hou je geen vocht vast.

Oorzaken van het vasthouden van vocht

Vocht vasthouden kan verschillende oorzaken hebben;

  • Het ontstaat als er een te hoge bloeddruk is. Er wordt op dat moment teveel vocht vanuit de bloedvaten in de weefsels geperst. Het overtollige vocht wordt echter niet meer teruggezogen de bloedvaten of de lymfevaten in en blijft achter in het weefsel.
  • Als er een eiwittekort is, wordt er geen vocht vanuit de weefsel meer teruggezogen de bloedvaten en lymfevaten in. Dit is de oorzaak van het welbekende hongeroedeem in Afrika, waardoor de bolle buikjes ontstaan.
  • Er kan een plaatselijke ontsteking in het weefsel aanwezig zijn, waardoor vocht naar die plek toe trekt en een zwelling veroorzaakt. Dit gaat vaak gepaard met pijn.
  • Als laatst kun je last hebben van een parasiet die de lymfevaten blokkeert en zorgt dat het lymfe niet kan worden afgevoerd. Hierdoor ontstaat de ziekte elephantiasis ofwel olifantsbenen.
  • Tijdens de zwangerschap heeft het toenemende gewicht van de buik invloed op het transport van vocht door de bloedvaten. Hierdoor ontstaan in eerste instantie opgezette enkels, kuiten en ook dikke voeten. Later in de zwangerschap worden ook de polsen en de vingers dikker.

Tips om het vocht vasthouden tijdens de zwangerschap te verlichten

Ik schrijf met nadruk verlichten omdat je het vocht vasthouden niet geheel tegen kunt gaan.  Wel kun je de klachten verminderen met een paar simpele trucjes.

  • sandalen
    Draag sandalen en geen knellende schoenen

    Drink veel water, hierdoor blijf je plassen en voer je vocht af.  Je gaat hierdoor niet meer vocht vasthouden.

  • Slaap met je benen omhoog. Heb je een elektrisch verstelbaar bed, dan is het makkelijk, anders plaats je een kussen onder je onderbenen. Je zult zien dat je je de volgende ochtend beter voelt.
  • Gebruik steunkousen. Steunkousen kunnen veel verlichting geven en helpen vocht uit de voeten en onderbenen te duwen. Bestel hier direct je zwangerschapspanty!
  • Loop elke dag een minimaal een half uur. De spieren in de kuiten zorgen voor het afvoeren van vocht uit de benen. Zo verlies je niet je algehele conditie en ben je na de zwangerschap sneller op de been.
  • Draag geen knellende schoenen. Gebruik sandalen als je last hebt van opgezette voeten.
  • Doe ringen en horloges af als je last hebt van opgezette polsen en vingers.
  • Eet weinig zout. Zout zorgt dat je meer vocht vasthoudt en dat wil je nu juist niet.
  • Hou jezelf rustig als het warm is buiten. Bij warm weer hou je meer vocht vast dan bij koel weer. Ga ook niet je hele huis in één keer schoonmaken, maar verdeel de taken over de dagen van de week.

Tot slot

Als je vocht vasthoudt tijdens de zwangerschap is het fijn om te weten dat dit heel snel verdwijnt na de bevalling. Ik was zelf na drie dagen al heel veel vocht kwijt en dat zag ik ook aan mijn gezicht. Verder had ik het geluk ver zwanger te zijn toen het buiten 33 graden was. Je weet niet waar je het zoeken moet en houdt dan zeer veel vocht vast. Enige oplossing is jezelf rustig houden en met de benen omhoog liggen.

Gelukkig is het vocht vasthouden zelf niet schadelijk, alleen heel erg vervelend. Ik hoop dat je met bovenstaande tips de klachten iets kunt verminderen.

Heb je nog tips of aanvullingen op dit artikel? Laat ze hier gerust achter.