10 tips om stress te verminderen

Stress is een fenomeen datje gezondheid beïnvloed. Niet alleen op lichamelijk, maar ook op psychisch vlak kunnen er allerlei klachten ontstaan. Stress sluipt er langzaam in, in eerste instantie heb je er weinig last van, maar op een bepaald moment wordt je gedrag echt anders. Je gaat minder bewegen en minder gezond eten. Sommigen mensen grijpen naar sigaretten, drugs of alcohol.

Als je met een grote hoeveelheid stress te maken hebt kun je vaak nog maar weinig genieten.  Andermans mening wordt belangrijk en betrek je op jezelf, vak worden ook je gedachten negatiever. Dit patroon doorbreek je niet zomaar. Je moet er veel voor doen, je moet gaan lachen en bewegen en leuke dingen ondernemen. Maar hoe pak je dit het best aan? Vind hier tien tips om stress te verminderen.

Tips om stress te verminderen

Onderstaande tips hoef je niet allemaal tegelijk toe te passen, het kan wel maar soms is dat wat veel gevraagd. Als je al een paar tips gaat toepassen zul je verminderen van stress voelen en dan heb je automatisch meer ruimte om de andere tips toe te passen.

Tip 1. Lach vaker.

Een makkelijke tip. Probeer leuke dingen te doen. Kijk bijvoorbeeld naar humoristische programma’s op tv en probeer hier om te lachen. Lachen is gezond voor het lichaam en je gemoedstoestand. Je hartslag gaat omlaag, je spieren ontspannen en het is een oppepper voor je geheugen.

Tip 2. Drink minder koffie.

Probeer minder koffie per dag te drinken. Beperk het gebruik tot twee of drie kopjes per dag.

Tip 3. Verheug je op leuke dingen.

Plan leuke dingen in met vrienden, vriendinnen of je gezin. Verheug je erop  in het weekend iets leuks te gaan doen. Bedenk bijvoorbeeld wat je vroeger leuk vond om te doen en waar je van kon genieten, en ga dit weer eens doen.

Tip 4. Maak een planning.

Mensen met veel stress hebben het vaak erg druk. Niet alleen fysiek druk maar ook in het hoofd. Je hebt veel te doen en veel om te onthouden. Plannen van zaken helpt hierbij. Zet bij dingen die je moet doen ook een ingeschatte tijd en probeer je hieraan te houden. Om drukte in het hoofd te voorkomen kun je lijstjes maken en deze afvinken. Het scheelt een hoop en brengt veel rust. Op het lijstje zie je vervolgens taken staan die je steeds vooruit schuift. Kijk hier eens wat beter naar en besluit wat je met deze taken gaat doen. Misschien heb je hulp nodig of is de tijd van het jaar niet geschikt.

Tip 5. Blijf positief.

Richt je op dingen die goed gaan. Kijk niet alleen naar wat beter kan, maar waar jij goed in bent en zie het als een klein succes. Als je alle kleine succesjes optelt zijn het er veel en je voelt je er stukken beter door.

Tip 6. Maak van je hart geen moordkuil.

Is er iets waar je mee zit, krop dit dan niet op. Vertel het je beste vriend, partner, moeder, vader, broer of zus. Het maakt niet uit wie, maar het moet iemand zijn die je vertrouwd. Praten lucht op, ook al komt er niet meteen een oplossing.

Tip 7. Schrijf dingen van je af.

Denk eens na over de dingen waar je wel blij mee bent en schrijf dit op. Het beste is het als je dit voor het slapen gaan doet. Je voelt je er beter door en ziet dat het niet allemaal zo slecht is. Hou het bij in een dagboek, zodat je het terug kunt lezen als je je slecht of gestrest voelt.

Tip 8. Ga ontspanningsoefeningen doen.

Denk hierbij aan yoga, tai chi of andere sporten waarbij je tot rust komt. Doe langzame rekoefeningen waardoor de stress uit bijvoorbeeld de nek gaat. Ook zwemmen kan ontspannend werken. Sowieso geeft sporten vaak wat minder stress, omdat je tijdens het sporten aan andere dingen denkt dat aan werk of datgene waar je stress van krijgt. Het is een gezonde afleiding en je voelt je na afloop een stuk ontspannender.

Tip 9. Onderzoek je eigen grenzen.

Leer nee te zeggen, je hoeft niet alles te doen wat iedereen van je vraagt. Vaak hebben mensen met veel stress hier moeite mee. Je voelt je overvraagt maar durft geen nee te zeggen. Tegelijkertijd ook een stressfactor. Leer nee te zeggen en mensen zullen je niet zo veel meer bevragen. Is misschien niet zo leuk, maar dit geeft wel lucht.

Tip 10. Doe alles met je volle aandacht.

Doe niet tien dingen door elkaar. Probeer te genieten van de kleine dingen, door er volledig je aandacht op te fixen. Lees een hoofdstuk uit een goed boek en doe onderhand niets anders, geen facebook, whats app, twitter of andere vormen van social media.

Na deze activiteit richt je je weer volledig op de volgende, bijvoorbeeld een opdracht voor werk of boodschappen doen of koken.

Lukt het jou niet stress te verminderen?

Lukt het je ondanks bovenstaande tips niet om stress te verminderen? Dan is er een speciale e-cursus Nooit meer Zorgen of Stress ontwikkeld, waarmee je dit kan doen onder begeleiding. Het is een online training waarmee je door middel van email ondersteund wordt de stress te verminderen.

stress te verminderenDe cursus zorgt onder andere voor;

  • Meer ontspanning
  • Meer vertrouwen
  • Meer vrijheid
  • Meer vreugde
  • Minder stress/zorgen/piekeren
  • Stap voor stap begeleiding
  • Innerlijke rust
  • Positiever denken
  • Meer genieten
  • Meer kracht
  • Meer energie
  • Gegarandeerd resultaat

Ervaringen met deze cursus;

Een wereld van verschil

Beste Frank, ik ben heel blij dat ik met je online training gestart ben. Elke mail is een kadootje. Ik oefen elke dag met je opdrachten. Ze zijn praktisch en goed toepasbaar. Ik ben me bewust geworden van mijn zorgen, hoe ik ze veroorzaak en wat ik er aan kan doen. Je oefeningen helpen me enorm. Het ombuigen van de negatieve overtuigingen en de focus op dat wat ik wil en wat waardevol voor me is en waar ik aandacht aan wil besteden/geven, is een wereld van verschil.

Ik vind het ook een bevrijding dat ik dit zelfstandig kan toepassen en het succes en geluk ervan ervaar! Ik zie nu dat dat ook jullie slogan is haha grappig.

Bedankt, ik blijf in oefening!

MM, vrouw

Tot slot

Als laatst zou ik iedereen willen aanbevelen sowieso minder social media te gebruiken. Zet de telefoon op de vliegtuigstand en kijk wat een rust je creëert. Lees je mail niet meer dan drie keer per dag en ga niet overal op in.

Heb je nog tips of andere aanvullingen bij dit artikel? Laat ze hier gerust achter!

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error

Vind je de Moderne Huisvrouw leuk? Laat het anderen weten!

RSS
Follow by Email

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten