Succesvol afvallen zonder wilskracht

Als je een huis bouwt begin je met een stabiele fundering. Een huis zonder fundament is een kaartenhuis die bij elk stootje in elkaar valt. Wil je je streefgewicht behalen en behouden? Dan heb je een solide fundering nodig die je door weer en wind ondersteunt.

In dit artikel lees je op welk fundament bijna alle diëten zijn gebaseerd en waarom dat niet voor iedereen zal werken. Je leest ook wat je vandaag nog kunt doen om een andere weg in te slaan door de  stappen te volgen in dit artikel.

Ben jij die uitzondering?

Stel je eens voor. Je zet 100 enthousiaste personen die willen afslanken bij elkaar. Deze groep is zo enthousiast om hun streefgewicht bereiken, dat ze direct recepten, tips en sportoefeningen met elkaar delen.

Deze volledige groep van 100 personen valt vervolgens succesvol af en behalen allemaal hun streefgewicht. Deze groep heeft keihard geknokt voor dit prachtige resultaat maar is nu overgelaten aan de taak om het gewicht te behouden. Wist je dat precies 3 personen het streefgewicht in het eerste jaar behoud? Dat is eerder de regel dan de uitzondering.

Stel je nog eens voor. Jij bent één van die 100 personen die moeilijke tijden heeft doorstaan en jouw streefgewicht hebt behaald. Dan moet je daarna nog steeds heel hard je best doen om bij die 3% te horen om dat gewicht te behouden.

Begrijp me niet verkeerd: diëten werkt. Er is geen twijfel over mogelijk dat je met een goed dieet snel kunt afvallen. Er worden wereldwijd jaarlijks 10.000 boeken over afvallen geschreven. Het euvel is dat bijna alle boeken er vanuit gaan dat jij een onuitputtelijke bron wilskracht hebt.

De menselijke factor wilskracht

wilskrachtBijna alle diëten zijn gebaseerd op wilskracht. Je moet van dit afblijven. Je moet zoveel minuten bewegen of sporten. Je moet [vul het maar in]. Het kan de eerste periode fantastisch werken, want je begint met een goede dosis motivatie omdat je net hebt besloten om de kwaliteit van je leven te verbeteren.

Maar na een tijdje komt die “slechte dag” waarop je een regel verbreekt en een ongezonde hap neemt. Als het hek van de dam is, breek je de regel sneller en val je langzaam terug in je oude slechte eetgewoontes.

Wilskracht is geen constante factor. En dat is waarom diëten een zwakke fundering hebben.

Een sterke fundering!

Op sommige dagen gaat alles onverklaarbaar soepel. Je volgt je dieet met weinig moeite en geniet van eten. Op die dagen is je brein optimale staat. Als je goed eet, beïnvloed dat niet alleen je lichaam maar ook je brein.

Hoe die 1,5 kilo zware grijze massa tussen je oren werkt, kan ik je in dit korte artikel niet vertellen. Wat ik wil vertellen, is wat je vandaag nog kunt doen om je brein zo te vormen, dat je met veel meer gemak af kunt blijven van ongezonde gewoontes en een ijzersterke fundering legt zodat je niet meer afhankelijk bent van alleen je wilskracht.

Een sterke fundering krijg je door:

Stap 1: een grote diversiteit aan groente te eten. Je brein heeft voor de synthese van de neurotransmitters (zoals dopamine, serotonine en GABA) verschillende vitamine nodig. Vitamines in groente zijn de motorolie voor je brein.

Stap 2: Vezelrijk fruit te eten zoals bananen, appels en bessen. De vezels vertragen de opname van de fructose en stabiliseren je bloedsuikerspiegel. Je brein houdt van fructose.

Stap 3: Beperk stress. Stress is een mechanische die we vroeger bij uitzondering gebruikten om onze overlevingskans te vergroten. Als stress chronische vormen aanneemt, verstoort dat de balans in je brein. Daarnaast versnelt of veroorzaakt stress meer dan 95% van alle wereldwijde ziektes.

Voer alle stappen tegelijk uit om optimaal te profiteren van een optimale fundering waarbij je niet meer alleen afhankelijk bent van je wilskracht. Je zult zien dat je makkelijk je dieet kunt volhouden en minder moeite hebt om gezonde gewoontes te behouden.